سامانه سام سیروان

تاریخ: 28 مرداد 1395

نقش جنسیت در فروش محصولات

این یکی از قدیمی ترین راهکارهای تعیین موقعیت کالاست . سیگار «مارلبورو»،صابون آرایش «لاوا» همگی محصولات مورد استفاده مردان هستند و سیگار«ویریجینیا اسلیم» زنان را هدف قرار میدهد.

تعدادی از آگهی های «قهوه اینترنشنال» کمپانی «جنرال فود» ، زنان را به طور ویژه هدف قرار میدهد .

کسانی که مسئولیت این آگهی ها را به عهده دارند بیست مجله معروف که توانایی جذب این بازار خاص را داشتند شناسایی کردند .

این راهکار موجب شد که سهم بازار کمپانی ۱۵ درصد افزایش یابد .

تبلیغ کنندگان از دیدگاه تاریخی همواره توجه خاصی به زنان داشته اند که البته تصادفی نیست . اگرچه زنان نیمی از جمعیت را تشکیل میدهند اما مرکزیت آنان در خرید کالا و خدمات به اثبات رسیده است .

بسیاری از پژوهش ها نشان داده اند که زنان ۸۰ درصد پیراهن های آنها را خریداری میکنند . آنان مسئول ۷۵ درصد نوسازی منازل اند . به عبارت دیگر زنان مهم اند .

تولید کنندگان سیگار از دوران قدیم متوجه اهمیت تعیین موقعیت محصول خود شده اند . سیگارهای ویژه زنان معمولا عناوینی چون «اسیم – باریک» و «سوپر اسلیم – ابر باریک» دارند، تولید کنندگان به تازگی نام های تجاری تازه ای خلق کرده اند که با مفاهیم سنتی متفاوتند . برای مثال «داکوتا» نامی تجاری است برای زنانی که به فعالیت هایی چون کشتی ، مسابقه تراکتوررانی و بیلیارد گرایش یافته اند .

«مارلبورو» با فیلتر قرمز رنگی که داشت ، سیگاری زنانه محسوب می شد و تنها یک درصد سهم بازار را داشت ، لئوبرنت در سال ۱۹۴۵ با تبلیغات موفقیت آمیزی که ارائه کرد، مارلبورو را به عنوان سیگاری مردانه معرفی کرد .

و برای این منظور تصویری از یک سوارکار خشن را که سیگار مارلبورویی گوشه لب داشت ، ارائه کرد . برنت هرگز از تصویر زنان برای تبلیغات خود استفاده نمی کرد . در عرض چند سال، مارلبورو به محبوب ترین سیگار جهان تبدیل شد .

جامعه ی تبلیغات در طول چند سال گذشته دچار تغییرات زیادی شده ، و به معرفی زنانی که الزاما مادر یا همسر نیستند پرداخته است. تبلیغات امروز زنان مدرنی را نشان می دهد که بسیار قاطع و پویا هستند . مردان به صورت حامیان زنان تصویر شده اند و نه عکس آن .